بنگاههای کوچک و متوسط به دلیل محدودیتهایی که دارند نمیتوانند به تنهایی منابع مالی و اطلاعاتی لازم را برای اداره فعالیتهای بازرگانی بینالمللی خود تامین کنند. به همین علت بهترین راه برای این واحدها به منظور ورود به بازارهای جهانی و ایجاد فرآیند صادراتی استفاده از واسطههای صادراتی است. واسطههای صادراتی در کشورهای مختلف به اسامی مختلف شناخته میشوند ( به طور مثال در کشور عزیز ما ایران عمدتا آنها به اسم شرکتهای مدیریت صادراتی شناخته میشوند) ولی همهی آنها عمدتا دو خدمت عمده به شرکتهای متقاضی ارائه میدهند:
خدماتی در راستای شناسایی نیاز و ایجاد تقاضا در بازارهای جهانی برای کسبوکار
خدماتی در جهت پردازش و پاسخ به تقاضا محصول یا خدمت کسبوکارها مختلف
کسبوکارهای کوچک و متوسط با توجه به نوع وضعیت سازمانی خود، دارای ساختاری چابک، منعطف و کمهزینه هستند. چناچه این نوع بنگاهها بتوانند فرایند صادرات را به حوزهی عملیاتی خود وارد سازند میتوانند با ایجاد درآمد ارزی و ترکیب این ویژگیها از سودآوری بسیار بالایی برخوردار گردند.
اغلب کسبوکارها از حرکت به سمت بازارهای بینالمللی به دنبال سود بیشتر هستند. انگیزههای دیگری از جمله افزایش سهم بازار، پیشرو بودن در بازیگران صنعت، ایجاد دانش روز در محصولات و کسب پایداری درآمد فروش در صادرات محصولات دخیل هستند.
شرکتهای واسطه صادرات میتوانند با توجه به تجربه، تخصص و دانش روز خود در بازارهای بینالمللی مزیتهای یاد شده را در کسبوکارهای ایجاد کنند. چناچه این کسبوکار جزو بنگاههای کوچک و متوسط باشد این مزیتها میتواند در آنها چندین برابر دیگر کسبوکارهای اثرگذار باشد و کسب منفعت ایجاد کند.
شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند با قرارداد با شرکتهای واسط صادراتی از توانایی درک محیط بازارهای خارجی برخوردار شوند. این درک محیط باعث میگردد این بنگاهها فروش محصولات خود را تنها به عوامل داخلی یک کشور گره نزنند و با استفاده از محیطهای کسبوکار دیگر نرخ پایداری کسبوکارشان را به صورت قابل ملاحظهای افزایش دهند.
از اینرو میتوان گفت به طور کلی مزیت شرکتهای مدیریت صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط به شرح زیر میباشد:
افزایش سرعت و کیفیت صادرات
شرکتهای مدیریت صادرات به دلیل داشتن شبکهای از نمایندهها و توزیعکنندگان در بازارهای بینالمللی هدف خیلی سریعتر از خود شرکتها و بدون درگیری مستقیم پرسنل و سایر منابع سازمانی فعالیتهای صادراتی را انجام میدهند.
جلوگیری از صرف منابع زمانی
شرکتهای مدیریت صادرات زمان کافی برای اختصاص به امور صادراتی را دارند. اما عملیات اجرایی در شرکتهای کوچک و متوسط و ساختارهای این شرکتها باعث میگردد در صورت اختصاص دادن منابع کافی در زمینهی صادرات، عملیات اجرایی اصلی به حاشیه رود. در صورت برونسپاری این عملیات به شرکتهای مدیریت صادراتی در منابع زمانی این شرکتها صرفهجویی قابل توجهای ایجاد گردد.
جلوگیری از صرف منابع مالی
انجام فرایند صادرات مستلزم صرف منابع مالی مختلفی میباشد. هزینههایی مانند بازاریابی، امور حقوقی، فرایند کشف مشتری خارجی، انجام امور مربوط به فرایندهای گمرکی، ثبت سفارشات و ترخیص کالا و انجام تطبیق عملیات اجرایی صادراتی با قوانین بینالملل با صرف هزینههای قابل توجهای انجام میگیرد. از آنجایی که شرکتهای کوچک و متوسط دارای ساختار هزینهی محدودی هستند این مهم باعث میگردد انجام فعالیت صادرات برای آنها در بسیاری از مواقع به صرفه نباشد. شرکتهای مدیریت صادرات با توجه صرفه به مقیاس و تخصص در این امور صادراتی، خدمات مربوط به امور بازرگانی بینالمللی را برای کسبوکارهای کوچک بسیار بهصرفه کرده و این عملیات را برای آنها مقرون بهصرفه میسازد.